zaterdag 22 juni 2013

Waarom Tesla een groot succes is.

Bron: mediamatters.org

Het lijkt erop dat Tesla goed bezig is. Afgelopen kwartaal hadden ze voor het eerst in hun geschiedenis winst, zoals de CEO Elon Musk eerder al had beloofd. De verkopen vallen serieus mee en ook de aandelen schieten de lucht in. Op enkele weken tijd sprong de beurswaarde met maar liefst 200% omhoog. Analisten zeggen dat Tesla wel eens het Apple in de autowereld zou kunnen worden.

Maar hoe is het toch mogelijk dat de Model S ineens zo'n hype is? Er zijn enkele mogelijkheden lijkt mij.

De eerste is natuurlijk het rijbereik. Met een Model S heb je uitvoeringen waar je maar liefst 450 km tot 500 km ver mee kan. Daar sta je dan met je Mitsubishi i-Miev die in de praktijk nog geen 50 km kan rijden op een autostrade.

Een tweede argument dat ik zie waarom de Tesla Model S een succes is is het feit dat het een van de weinige elektrische auto's is die er ook normaal uitzien. Natuurlijk heb je ook de Fisker Karma. Maar die is zo ontworpen dat hij eigenlijk niet meer praktisch is. Koffervolume, zitplaats achterin, het zijn niet zijn sterkste punten (al moest dat ook niet, de vorm vond men belangrijker dan functie). En de Fisker is bovendien ook niet volledig elektrisch. Hij wordt bijgestaan door een klassieke benzinemotor. Neem een Nissan Leaf en je denkt dat de ontwerpers hun best hebben gedaan om er een buitenaardse tint aan te geven. Niks van dat bij Tesla. De auto's zien er best normaal uit. Misschien zelfs een beetje conservatief

Natuurlijk heb je ook auto's zoals de elektrische Ford Focus, maar die hebben niet hetzelfde imago, het is gewoon een Focus met elektromotor. En over imago gesproken, bij andere constructeurs lijkt het grootste argument om voor een elektrische auto te gaan het feit dat het elektrisch is. Terwijl iedereen al weet dat het een elektrische auto is. Bij Tesla leggen ze hier niet zo overdreven de nadruk op maar hebben ze het ook over de troeven die een elektrische motor met zich meebrengt, zoals stilte, rust comfort en sterke acceleraties. Hij is zelfs sneller dan een BMW M5 die een pak meer kost.

BMW M5 vs. Telsa Model S

En dan kom ik tot het laatste grote argument waarom Tesla zo'n succes is. Het lijkt de enige elektrische auto die ook echt zijn prijs waard is ten opzichte van een auto met een klassieke aandrijving. Neem nu een Nissan Leaf, die kost 30000 euro. Een Opel Astra die objectief gezien vergelijkbaar is heb je voor pakweg de helft van dat geld. En dit probleem zien we bijna overal. Nu verschillende overheden hun subsidies voor ecologische wagens verminderen is er een gapend gat wat betreft de prijs. En om de een of de andere reden slaagt Tesla erin om het beter te doen. God weet waarom. Over een schaalvoordeel kunnen we misschien wel spreken, maar dan nog is het wonderlijk dat Tesla uit het niets met een competitief geprijsde auto komt die in vergelijking met pakweg een basis BMW Serie 5 of een Mercedes E-Klasse weinig steken laat vallen. Het is namelijk sowieso al een groot probleem voor jonge start-ups om hun modellen tegen een aantrekkelijke prijs op de markt te brengen. Kijk naar bijvoorbeeld Spyker in het begin (en nu nog steeds).

Ze kunnen misschien ook nog een deel van hun ontwikkelingskosten terugverdienen doordat andere merken ook hun technologieën willen gebruiken. Die worden namelijk beschouwd als state of the art en het beste dat er is op dit moment. onder meer Toyota en Mercedes hebben al interesse getoond om met Tesla samen te werken. En als je zo'n namen achter je hebt staan, ben je goed bezig.

Natuurlijk komen er ook nog andere modellen van Tesla aan. Met hun moduleerbaar platform willen ze namelijk ook nog een Cabrio, SUV en een busje op de markt brengen. We zijn in ieder geval benieuwd.

bron: autoblog.nl

Natuurlijk is er ook nog een probleem, namelijk de infrastructuur om de batterijen terug op te laden, maar daar heeft Tesla een oplossing voor, een beetje vergelijkbaar met een idee dat Renault enkele jaren geleden ook al had. Je rijdt met je auto tot aan een bepaalde plaats in een tankstation. Daar is een machine dat (geheel automatisch) je batterij uit de auto neemt en een andere, volgeladen exemplaar er terug in zet. Dit alles in slechts anderhalve minuut.


Dit is een geniaal idee en heeft volgens mij de toekomst. die laadpalen zijn toch ook niet ideaal. Je staat nog steeds een half uur vingers te draaien en het schijnt dat zo'n snellaadpalen nefast zijn voor de levensduur van de batterijen. 

Toch zie ik een mogelijk probleem met dit systeem: als ieder merk zo'n 'batteryswap' infrastructuur voor alleen zijn modellen opzet zou dat een enorme, kostelijke chaos worden. Daarom lijkt het mij verstandig als hier afspraken rond worden gemaakt en er bepaalde standaarden worden opgemaakt zodat je met alle elektrische wagens in alle batterijwisselstations terecht kan. Kom op automerken, laat zien dat je meer daadkracht hebt als de Belgische politici.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten