maandag 22 oktober 2012

Vergeten automerk (2): Panhard

Het Franse Panhard, dat in het begin Panhard et Levassor noemde, is opgericht in 1887. Hiermee is het slechts een jaar ouder dan Mercedes-Benz, het oudste merk dat nog bestaat. Het idee kwam van Émile Levassor en René Panhard. Doorheen hun geschiedenis hebben ze zowat alle soorten auto's gemaakt: compacte middenklassers, luxesedans, sportwagens, legerauto's...

Voor de eerste wereldoorlog waren ze enorm succesvol. In 1891 bouwde het bedrijf het eerste all-Levassor design, een "state of the art"-model: de Systeme Panhard bestond uit vier wielen, een aan de voorzijde gemonteerde motor met achterwielaandrijving en een ruwe sliding-gear transmissie , voor een prijs van 3500 frank waren ze zeer succesvol. De indelingen van deze auto werd de standaard. Dit tot Cadillac in 1928 met de moderne indeling van het stuur, gaspedaal, versnellingsbak en dergelijken kwam. Panhard was zeer succesvol in verschillende raceklassen tussen 1895 en 1903 en vonden de Panhardstang uit. Het commerciële succes bleef dan ook niet uit. Met Arthur Krebs als Manager slaagden ze erin om een van de grootste en meest winstgevende autoproducenten te worden. In 1925 zetten ze het record van de snelste uurrit met een gemiddelde van 185.51 km/u.

Na de tweede wereldoorlog waren ze eigenlijk al over hun roem heen. Het was dan eerder een nichemerk geworden. Ze legden hun focus op lichte auto's met een goede aerodynamica en wisten zo toch nog interresante wagens te produceren. Dit zorgde voor overwinningen op Le Mans in 1950, 1951 en 1952 in de "index of performance class".

Ondanks dit waren ze niet in staat om hun langzame neergang te vermijden. Na de eerste wereldoorlog miste het merk een beetje de innovatie die het daarvoor wel had. Al dan niet door Arthur Krebs die vanaf 1916 Panhard niet langer aanstuurde. In 1955 werd het merk opgekocht door dat andere Franse merk dat zoveel innoveerde: Citroën. In 1967 besloot Citroën om Panhard op te geven. Tot 2004 bleven ze toch legervoertuigen produceren voor Citroën en PSA ( Peugeot -Citroën).

1960 (DB Le Mans)
1963 Panhard 24
Dyna Z 1959
Eerste model uit 1899

1937 (MHV P&L Dynamic)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen